

Wraz ze sterownikami kart NVidia (od GF 6XX), dodano możliwość nagrywania ekranu za pomocą ShadowPlay. Obecnie w polskiej wersji jest to funkcja "Natychmiastowa powtórka" w GF Experience.
Oczywiście, GF Experience daje również możliwość zapisywania filmu z gry w tradycyjny sposób - na bieżąco, w locie oraz streamowania ekranu z gry.
I. Instalacja sterowników.
Po ściągnięciu sterowników ze strony NVidia i automatycznym ich rozpakowaniu, w oknie programu instalacyjnego sprawdź czy jest zaznaczone pierwsze pole wyboru tak jak na obrazie.
Jeżeli nie korzystasz z GF Experience zalecam zaznaczenie pola 2 "Sterownik graficzny NVIDIA" - instalacja tylko sterownika. Po instalacji GF Experience w pamięci rezyduje wiele modułów NV w tym interesujący nas "NVIDIA ShadowPlay helper". II. Pierwsze uruchomienie.
Po zakończeniu instalacji możesz uruchomić program za pomocą ikony na pulpicie lub poprzez menu "Start" Przy pierwszym uruchomieniu w ekranie głównym pojawia się panel "Utrzymaj gry w optymalnym stanie". Radzę odznaczyć opcję "Automatycznie optymalizuj nowo dodane gry"

Aby korzystać z programu konieczna jest rejestracja na stronie NV (moje konto na rys. - 1).
W panelu głównym GF Experience z listą wykrytych gier, kliknij ikonkę "trybik" (u góry na rys. - 2) a następnie w nowo otwartym oknie przycisk "Ustawienia" (na dole - 3). Otworzy się Ekran główny - Ustawienia. Wszelkie zmiany w ustawieniach możemy dokonać tylko przy wyłączonym nagrywaniu.
Kliknij przycisk "Gotowe".
Pojawi się nakładka - wyłącz funkcję "Natychmiastowa powtórka" o ile jest włączona (na rys. powyżej 2) - moduł ShadowPlay można w każdej chwili włączyć\wyłączyć domyślnym zestawem klawiszy Alt+Shift+F10,
- naciśnij ikonę "Mikrofon" ( na rys. po prawej - 5) i wybierz jedną z trzech opcji. Przy wyborze opcji "Naciśnij i mów" musisz przypisać odpowiedni klawisz - patrz poniżej pkt 1 "Skróty klawiaturowe" - w moim przypadku jest to klawisz "CTRL", taki sam jak dla Discord'a.
- następnie kliknij ikonkę "trybik" ( na rys. po prawej - 4) aby wrócić do ekranu głównego "Ustawienia".
Na ekranie głównym "Ustawienia" widać kilkanaście opcji. Nas interesuje pięć: 1. Skróty klawiaturowe - należy przypisać "nieprzypisane" w grze przyciski klawiatury do odpowiednich funkcji. W moim przypadku dla funkcji "Natychmiastowa powtórka" jest przypisany klawisz Num-.
Moduł ShadowPlay można włączyć\wyłączyć domyślnym zestawem klawiszy Alt+Shift+F10.
Nakładkę GF Experience domyślnie otwiera kombinacja Alt+Z - trzeba zmienić na inną - przy każdej próbie wpisania w edytorze polskiego znaku "ą" wyskakuje nakładka

2. Nagrania - wybór folderów dla plików tymczasowych (buforowanie) i folderu do zapisu gotowych filmów.
W moim przypadku jest to folder "D:\Filmy". Program automatycznie utworzył podfoldery w tym folderze dla wykrytych, znanych mu gier: "War Thunder", "Euro Truck Simulator 2" itd.
Do tych podfolderów trafiają gotowe filmy jeżeli nacisnę w danej grze przycisk Num-. Gotowe filmy z gier starszych, działających w oknie (np. "Dangerous Waters") trafiają do podfolderu "Desktop".
3. Dźwięk. W otwartym panelu regulacji dźwięku:
- zwiększasz lub zmniejszasz głośność nagrywanych Dźwięków systemowych (w tym i dźwięku z gry) - A ,
- możesz też regulować głośność i wzmocnienie nagrywanego dźwięku z mikrofonu - B,
- lub zdecydować - C, czy GF Experience ma połączyć nagrywane ścieżki, czy może ma rozdzielić, tak aby przy montażu filmu można było edytować każdą ścieżke oddzielnie (np. zmienić głośność) lub ewentualnie usunąć ścieżkę z filmu.
4. Przechwyć wideo - ustawienia wideo dla funkcji "Natychmiastowa powtórka", "Nagrywanie" i "Ciekawe punkty": Dla potrzeb WT mam ustawione 5 min buforowania, jakość Wysoka, szybkość transmisji bitów 50 Mbps, FPS 60, rozdzielczość HD 1080 - co daje 5 min. filmu z WT o wadze ok. 1,5 GB bardzo dobrej jakości, praktycznie takiej samej jak z gry.
5. Ciekawe punkty. Wiem, że Jacek z tej funkcji ShadowPlay korzysta, u mnie wyłączone - sam decyduję kiedy program ma zapisać film.
Jeżeli trafi mi się fajna akcja w grze - naciskam przypisany klawisz (Num-) i moduł zapisuje w wybranej lokalizacji na dysku, ostatnie minuty gry wstecz w postaci filmu. Dla mnie moduł ShadowPlay jest wystarczający - amatorska robota

Do profesjonalnego użytku bardziej nadaje się OSB (Open Broadcaster Software Studio), który ma bardziej zaawansowane funkcje nagrywania i stremowania min. funkcje "obraz w obrazie" czyli np. "facjata" gracza z kamerki w małym okienku na tle filmu.
Do montażu filmów używam program Shoutcut (darmowy), który mimo prostoty ma sporo możliwości: duża liczba filtrów, obsługiwanych formatów zapisu, możliwość edycji wielu ścieżek audio i wideo, tworzenie filmów typu "obraz w obrazie" itp. Do pierwszych prób montażu filmów wystarczy MS Windows Movi Maker - bezpłatny dodatek do systemu Windows XP (działa na systemach wyższych).
Jeżeli ktoś ma doświadczenie z nagrywaniem i obróbką filmów, zapraszam do podzielenia się nim w tym temacie.