Aktywację użytkowników dokonuje tylko Admin
po informacji na Discordzie
Uwaga !!! Google / Gmail blokuje korespondencję z forum

Archiwum forum PolishSeamen - tylko do odczytu

Zapraszamy na serwer głosowy

DISCORD

Europa Universalis PoP: Gdzie trzech się bije....

Opisy naszych rozgrywek.

Moderator: PL_CMDR Blue R

Awatar użytkownika
PL_CMDR Blue R
Posty: 6576
Rejestracja: 24 gru 2019, 20:16
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Europa Universalis PoP: Gdzie trzech się bije....

#1

Post autor: PL_CMDR Blue R » 11 mar 2023, 0:03

EU00 - Mapa.jpg
Europa Universalis: Price of Power

Scenariusz instruktażowy


Runda 1: 1444-1470
EU01 - Początek.jpg
Tura 1:
Francja: (1) - Do Francji przybywają uchodźcy. Królowi Francji udaje się zdobyć wspaniałego dyplomatę.
Kastylia - Izabela zostaję królową. Dochodzi do ślubu łączącego Kastylię z Aragonią (2a). Zaciśnięte więzi nie tylko podnoszą prestiż (Punkty Zwycięstwa) rodu, a unia z Aragonią zapewnia zwiększoną siłę oraz sojusznika. Niestety, nie jest to na rękę możnym z Leonu. Prowincje Galicja (2b) i Bajdoz (2c) stają się niespokojne. W Lepnie dochodzi do buntu (2d)
Anglia - Rozbudowują handel na morzu Północnym (3)

Tura 2:
Francja: (4) Francja ogłasza, że spory z Anglią nie są zakończone. (+2 akcje wojskowe Francja, +1 akcja wojskowa Anglia). Nowym władcą Francji zostaje Ludwik XI
Kastylia: Wyjątkowo obfite zbiory uspokajają sytuację w Bajdoz (5), zapewniając też duże zyski koronie
Anglia: wykonuje akcje handlu. Musieli statki z Atlantyku ściągać, ale osiągnęli rekordowe zyski z połowu śledzi i dorszy... (6)
EU01 - T2.jpg
Tura 3:
Francja (7): Stało się. Francja wypowiada ze Szkocją wojnę Anglii
Kastylia: Buduje armię, aby pozbyć się buntowników i przeprowadzić rekonkwistę.
Anglia: Anglia buduje potężną armię (8a), dzięki czemu wypełnia zadanie. Zyskuje sojusz z Irlandią (8b) (ale nieaktywują go) oraz decydują się, że chcą podbić Szkocję (8c).

EU1 - T3.jpg

Tura 4:
Francja: (9) Francja mniejszą armią atakuje i zdobywa Bordeaux
Kastylia: (10) Kastylia atakuje zbuntowany Leon. Wypełniają tym zadanie dla wszystkich stoczenia wielkiej bitwy z NPR (Krajem nie gracza/Buntownikami (+5PZ)
Anglia: (11) Anglia przeprawia potężną armię do Francji i atakuje w kierunku Paryża. Marszałek Francji popełnia kardynalne błędy (0 trafień na tylu kościach!) i wycofuje się w głąb Francji.

EU1 - T4.jpg

Tura 5:
Francja: Francuski król dokonuje reorganizacji armii. (przeniesienie "sił" monarszych z dyplomacji i administracji na tory wojenne)
Kastylia: Kastylia powołuje wielką radę królewską (kolejne zadanie dla wszystkich za 5 punktów) i wypowiada wojnę Grenadzie. Pokonują ich armię
Anglia: Anglicy oblegają i zdobywają Paryż (12).

Tura 6:
Francja: Król Francji (13) zbiera armię i uderza w kierunku na Paryż. Dostaje jednak srogi łomot (z takimi kartami.... co za pech)
Kastylia: Kastylia zdobywa Grenadę. Muzułmanie bronią się jeszcze w Gibraltarze.
Anglia: Anglicy zbierają siły, aby dokonać oblężenia Champaigne.

EU1 - T6.jpg

Tura 7:
Francja: (14) Francja nie ma wyboru. Musi zebrać fundusze na wojnę. Akcja handlu. Handel Żelazem daje spore zyski, ale kupcy Angielscy również osiągają zysk... Anglia dziękuje Francji :)
Kastylia: Kastylia mobilizuje siły i pacyfikuje nastroje buntownicze w Leonie
Anglia: (15) Wykorzystując zebrane siły, Anglicy zdobywają Champaigne.

Tura 8:
Gracz Francuski pasuje. Dostaje 5 dukatów premii i byłby pierwszym graczem w następnej turze, gdyby nie to, ze w tej był pierwszy
Kastylia: Kastylia pacyfikuje nastroje buntownicze w Galicji
Anglia: Gracz aktywuje wydarzenie. (16) Bunt chłopstwa. Udaje się je im stłumić armią stojącą pod Szkocją

Tura 9:
Kastylia: Handel (17). Wino daje spory zysk. Byłby większy, gdyby podbili Portugalię.
Anglia: (18) Gracz Angielski pasuje. To on będzie pierwszym graczem w drugiej turze

Tura 10:
Kastylia ma ostatnią akcję, gdyż wszyscy inni spasowali. Ale też pasuje.

Podsumowanie rundy:
Buntownicy: Brak
Inwazje NPR: Brak (Szkocja wspierała militarnie Francję)
Pokoje: Kastylia decyduje się kontynuować wojnę, aby zdobyć Gibraltar. Francja i Anglia negocjują, ale nie dochodzą do konsensusu. Wojna 100 letnia szykuje się na 150 letnią.
Ponieważ kraje dalej toczą wojny zwiększa się ilość niepokojów (19)
Gracze dostają zyski, nowych rekrutów i punkty siły monarchów (20). Testowane są niepokoje. Część się uspokaja, Hiszpania musi poświęcić 1 punkt siły monarszej. Nie wybuchły bunty.

EU1 - Koniec rundy 1.jpg

Zaczynamy Rundę 2 (1470-1495)
Hiszpania jest na dobrej drodze do zwycięstwa. Zakończą Rekonkwistę i mogą zbudować silną flotę lub więzi dynastyczne.
Tymczasem Francja i Anglia uwiązane w wojnę walczą, o "wszystko, albo nic".... Francji bardzo brak pierwszego ruchu, gdyż mogliby wzmocnić siły i uderzyć na Anglików pod Paryżem, zanim ci się wzmocnią. Anglia obawiać się musi, czy Francja nie zaatakuje jednak "Szkocją"... Do tego Francuzi mają większy zapał do wojny (4 akcje, Anglia tylko 2). Król będzie musiał poświęcić część wysiłku na zagrzewanie do wojny (przesunięcie punktów administracyjnych i dyplomatycznych), ale i Francja może zrobić to samo...
Choć na razie wojna wygląda na korzyść Anglii, kto wie, co przyniesie dalsza runda...

Runda 2 (1470-1495)
Tura 1:
Anglia prowadzi rekrutacje, ale rekrutuje tylko 1 oddział.
Francja prowadzi rekrutacje - budując potężną armię
Kastylia zdobywa Gibraltar

Tura 2:
Anglia: Wydarzenie dobre zbiory - sytuacja w Anglii się uspokaja, kiesa się zapycha'
Francja: Aktywuje wydarzenie: Plaga na wybrzeżu Kanału, rozprzestrzeniająca się na całą Anglię. Armie w obszarze plagi tracą połowę wojsk (mocno uderza w Armię Angielską), miasta duże zmieniają się w małe (Bordeaux, Paryż, Champaigne, Londyn), zysk z prowincji zmniejszony o połowę.
Kastylia: Aktywuje wydarzenie: Spór graniczny z Portugalią: Rozstrzyga go na korzyść rywala (-2PZ, +wpływy, +moc dyplomatyczna)

01 Plaga.jpg
Feel the power of God!


Tura 3:
Anglia: Prowadzi rekturację odbudowując armię
Francja: Aktywuje małą akcję z karty: Najemnicy. Zatrudnia najemników i uderza na Paryż. Rozbija wojska Angielskie, choć traci wszystkich najemników
Kastylia: Aktywuje kartę: Wzrost stabilności kraju

02 Bitwa pod Paryżem.jpg

Tura 4:
Anglia: Handluje - zyski idą kiepsko (nie udaje im się aktywować żadnego z punktów handlowych, dostają 2 dukaty)
Francja: Francuzi zdobywają Paryż
Kastylia: Hiszpania tłumi niepokoje

Tura 5:
Anglia: Akcja z karty: Anglicy zbierają rannych, co uciekli spod Paryża i formują nową armię w Bretanii (21)
Francja: Francuzi zdobywają Champaige (mogli w sumie w poprzedniej turze)
Kastylia: Handluje rybami. Znów kupcy Portugalscy odbierają im część zysku

Tura 6:
Anglia: Anglicy szykują się do wojny (przenoszenie sił monarszych na wojskowość)
Francja: Francuzi wchodzą w mariaż z Genewą
Kastylia: Kastylia przeciąga Portugalię na swoją stronę. Portugalia zrywa sojusz z Anglią, ale nie mariaż (22)

Tura 7:
Anglia: Anglicy rozwijają Londyn (wzrost do wielkiego miasta) (23)
Francja: Francja rozszerza radę królewską (wykonane zadanie) i szykuje się do wojny (przenoszenie sił monarszych na wojskowość)
Kastylia: Kastylia wchodzi w sojusz z Nawarrą

Tura 8:
W Anglii wybucha Wojna Róż (wydarzenie). Anglicy pokonują buntowników (+3PZ za pokonanie armii), ale tracą większość wojsk. Edward IV zostaje królem (24)
Francja: Francja powołuje armię w Szkocji. (25)
Kastylia: Gracz pasuje.

03 Kłopoty Anglii.jpg

Tura 9:
Anglia: Używa akcji "odśwież siły" (przywraca rannych)
Francja: Francja uderza na Bretanię pokonując siły Wielkiej Brytanii. Nie mają jednak sił (za duże straty), aby prowadzić oblężenie twierdz. (26)

Tura 10:
Anglia: Anglia stawia nową armię pod Londynem (27)
Francja: (mają zasobów tylko na 1 ruch armią (która zatrzyma się pod York) lub tłumienie niepokojów w kraju). Decydują się

Tura 11:
Anglia: Anglia pasuje
Francja: (ostatnia akcja) Tłumią niepokoje. (28)

04 Ostatnia bitwa wojny.jpg

Faza pokoju
Hiszpania anektuje Gibraltar i Grenadę (+2PZ za zadanie)
Francja osiąga wynik: Połowiczne zwycięstwo i go wykorzystuje. Bordeaux przechodzi do Francji, Wojna Stupięździesięcioletnia zostaje zakończona

Faza buntów
Bunt w Grenadzie. Kastylia traci 1 oddział na stłumienie go
Anglia ledwo się zbiera (tracą ostatnią kostkę wpływu monarchy z tej tury)

05 bunty.jpg

Faza utrzymania
Francja prawie bankrutuje (3 duże miasta wyzwolone/zdobyte, ale zostają zmniejszone do połowy, mniejsze zyski ze względu na plagę). Odwołują flotę i rozwiązują armię. Będą bardzo chude lata we Francji.

06 Francja pod koniec XV wieku.jpg

Kastylia buduje całkiem spory majątek :) To już wiemy skąd mieli kasę na Kolumba.

07 Hiszpania pod koniec XV wieku.jpg

Anglia prawie bankrutuje, ale udaje im się odbić od dna... Od handlu teraz wiele zależy, bo nadchodzą chude lata.

08 Anglia pod koniec XV wieku.jpg

Podsumowanie scenariusza szkoleniowego
09 Podsumowanie.jpg

Wygrywa Hiszpania, głównie przez realizacje misji i zwycięskie wojny. Francja z wojen wyszła z niewielką stratą, choć pomimo zniszczeń kraju i tak ma największy kraj, co daje im szanse nadrobienia punktów do Anglii... Hiszpania może jednak długo być poza zasięgiem pozostałych
Czasami brak taktyki, to jedyna możliwa taktyka....
PL_CMDR Blue R (Finek)

ODPOWIEDZ